For Tur-O-arrangører

På denne siden finner du nyttig informasjon for arrangører av TurOrientering. 

 

TURORIENTERING.NO
Dette er nettportalen for all TurOrientering i Norge. 
Portalen har vært i bruk siden 2007 og har hele tiden vært under utvikling samtidig som fler og fler både klubber og deltakere har tatt nettstedet i bruk.

Turorientering.no har hatt 1 976 519 sidevisninger i perioden 1. januar 2015 til medio november 2015.

I samme periode har det vært 83 150 brukere, med dette menes brukere som har gjennomført minst én økt innenfor den valgte datoperioden. Både nye og returnerende brukere regnes. 

 

Med utskrifts- og betalingsmulighetene har vi med dette et godt tilbud til dem 
• som bestemmer seg en søndag når butikkene er stengt, for å gå tur-o 
• som bare vil gå tur-o noen få ganger i løpet av sesongen og syns det er for mye å kjøpe hele posen/konvolutten
• som ikke har prøvd før og vil se om dette er noe for dem
• som er på ferie, på tur, på besøk på ukjent sted og vil ha turtips 

Alle tur-o-arrangører skal  legge sine opplegg/turer på nett og ta i bruk portalens salgsløsning som er gratis for klubbene å bruke. Alle inntekter fra salget tilfaller klubben.

Brukerveiledning  finner du i headingen på administrasjonssidene.
For å legge inn din klubbs opplegg,  må du logge deg på med klubbens brukernavn 
og passord på http://turorientering.no/admin. 
Har du glemt klubbens brukernavn og passord? Send en e-post til bergljot.aaserud@orienteriong.no

Salg og markedsføring av turorientering via internett er et stort og viktig steg videre i utviklingen av TurOrienteringsproduktet og er et positivt tillegg til ordinært salg via butikk. 

GRADERING 
I all opplæring går man gradene fra trinn 1, så trinn 2 osv. I konkurranseorientering 
er det mange nivå. Det er da naturlig at vi gjør det samme i vårt mosjonstilbud.

Ved å samle postene i grupper som kalles turer, er det mulig å få dette til. Hver tur kan bestå av 5 til 10 poster og graderes i henhold til orienteringsteknisk vanskelighetsgrad og fysisk utfordring med en fargekode.
Les mer om dette under «Gradering» i menyen til venstre.

TIPS TIL HVORDAN DU KAN LAGE GRADERTE TURER 
Med innføring av begrepet turer legges det nå til rette for at klubben tilbyr et kart med en ferdig gradert løype med et antall poster. Dette skal erstatte tradisjonell turorientering, et kart med mange poster av ulik vanskelighetsgrad spredt utover 
hele kartet.

• Velg et område hvor du kan legge poster og tur på det nivået du ønsker.
• Legg postene innenfor et område som kan gå inn i malen for utskrift dvs. 
  ca. A4 format. 
• Legg postene i OCAD hvis du har mulighet for det. Hvis ikke, ta kontakt med 
  Bergljot  Aaserud. 
• Det er laget en mal slik at kartene som skrives ut fra turorienteirng.no kan
  ha samme utseende for alle arrangører. Rammemaler  finner du her.
• Samme område kan brukes til flere nivå, men alle poster på samme utskrift skal 
  ha samme nivå.
• Minst 5 poster på hver utskrift/tur
• Nummere postene. Kombiner f.eks. bokstaven for fargen med nummeret
  på posten: G10, B10, R10 osv.
  Begynn nummereringen for hver tur/hvert kart med ny ti’er serie – f.eks. Grønn tur 
  nr 1 har poster nummerert fra G10 til G19, Grønn tur nr 2 har poster nummerert
  fra G20 og oppover, Blå tur nr 1 har poster med nr fra B10 til B19 osv.
  Postene skal generelt ikke ha strek mellom seg, men man kan anbefale en 
  rekkefølge feks. nummerrekkefølgen.
• Turen genereres tilslutt i pdf og legges ut på turorientering.no
   Det er laget egne rammer, slik at kartene får likt design. Disse finner du på
   http://kartarkiv.no/index.php?txt=kart&n=info Brukerveiledning  for www.turorientering.no finner du i headingen på
  administrasjonssidene.

Vi hjelper dere gjerne i gang. Trenger du mer informasjon eller opplæring tar du kontakt med bergljot.aaserud@orientering.no

STREKKODING AV TUROKONVOLUTTER
Ved å henvede deg til NOF (bergljot.aaserud@orientering.no ) kan klubben få
tilsendt koder for strekkoding av tur-o-konvolutten. Systemet heter GTIN ((EAN 13) og hver klubb kan få inntil 5 forskjellige tall (koder). Hvert tall tilsvarer en varegruppe. Fordelen ved bruk av strekkoder er at utsalgsstedet unngår bruk av egen kasse for 
tur-o-salget.

ETIKETTER TIL MERKING AV TUROFLAGG
Etikettene er selvklebende, slitesterke og værbestandige. Etikettene kan skrives ut
på laserskriver eller multifunksjonsmaskiner/kopimaskiner IKKE BLEKKSKRIVERE. http://www.nortea.no/subdet72.htm
Etikettene forhandles av NorTea og vi har vært i kontakt med dette firmaet som vil 
tilby klubbene fast rabatt på bestillinger. Bestillingen senes på mail til info@nortea.no. Det er viktig at det kommer frem at bestillingen er knyttet til Norges Orienteringsforbund

ALTERNATIVE TURO-OPPLEGG
Foto-orientering
Foto-orientering egner seg godt for barn og kan for eksempel brukes på åpningsdagen for turorientering eller en FINN FRAM-dag. Se eksempel i dokument under.
Kulturminneposter
På dette opplegget legges tur-o-postene til kulturminner. Informasjon om kulturminnene legges inn på turorientering.no. Det er lurt å samarbeide med det lokale historielaget om slik informasjon.
Se eksempel i dokument under.

Tur-o-avgift

Alle arrangører av turorientering skal betale en tur-o avgift til forbundet. Avgiften er fra og med 2013 på 15% av salgsprisen. Dette gjelder både for salg i butikk og salg via nettløsningen turorientering.no.

Det vil ikke bli avgiftsfritak for nærtrim og barnetur-o. Samme avgift gjelder her.

Avgiften går til utvikling av turorientering som mosjonstilbud på landsbasis i form av utvikling av nettsider, mariell og markedsføring.

NOF vil sende faktura til klubbene etter at rapporteringsfristen er utløpt.

RAPPORTERING AV TURORIENTERING
Klubbene er forpliktet til å rapportere tall fra sin turorientering. Dette skal gjøres  
elektronisk på administrasjonssiden for nettportalen  turorientering.no. Frist for rapportering er 1. november. Brukerveiledning finner du som et dokument under her.

Turorientering brukerveiledening rapportering  

 

TURORIENTERING_diplom_endringsmulighet

 

Turorientering eksempel Bærums Verksturen

 

Turorientering eksempel Foto-o Fossum IF

 

Turorientering eksempel Grønn tur i nærmiljø

 

Turorientering eksempel kulturminne Bjugn IL

Hovedsponsorer